Od 4. do 7. rujna osmaši naše škole otputovali su na ekskurziju u Istru i Gorski kotar. U pratnji svojih razrednika Lucije Carev, Sanje Mikelić, Luke Careva, Dijane Runjić i Tamare Smokrović te učitelja Zdravka Careva, Petra Perića i Danice Ćubić, oko 110 učenika imalo je priliku upoznati bogatu kulturnu i povijesnu baštinu Hrvatske.
Ekskurzija je započela posjetom Memorijalnom centru Nikole Tesle u Smiljanu gdje su učenici uz stručno vodstvo saznali više o životu i genijalnim izumima jednog od najvećih umova u povijesti. Nakon kraćeg odmora i ručka putovanje se nastavilo prema Istri. Na putu kroz Istru osmaši su posjetili Roč, malo istarsko mjesto, središte glagoljaške pismenosti i hrvatske srednjovjekovne kulture. Od Roča do Huma proteže se Aleja glagoljaša. Aleju čini niz kamenih spomenika koji prikazuju povijest i razvoj glagoljice na ovim prostorima. Alejom glagoljaša učenici su stigli do Huma, najmanjeg grada na svijetu. Šetnja kamenim ulicama slikovitoga gradića bila je pravi povratak u prošlost.
Drugi dan učenici su posjetili Poreč u pratnji lokalnog vodiča. Razgledali su Eufrazijevu baziliku jedan od najljepših sačuvanih spomenika rane bizantske umjetnosti na Sredozemlju koja se nalazi pod zaštitom UNESCO-a, Trg Marafor, nekadašnji rimski forum i Kanoničku kuću, jedinstveni primjer miješanja antičke, srednjovjekovne i renesansne arhitekture. Nakon Poreča posjetili su Zvjezdarnicu Višnjan koja je svjetski poznata po otkrivanju velikog broja asteroida i edukaciji mladih znanstvenika. Učenici su tijekom stručnog vođenja imali priliku saznati više o radu zvjezdarnice, važnosti astronomskih promatranja te ulozi Višnjana u globalnim znanstvenim projektima. Kroz zanimljivo predavanje voditelji su približili učenicima teme kao što su nastanak svemira, gibanje planeta te opasnost od asteroida. Imali su priliku gledati kroz teleskop ispred zvjezdarnice. Poslijepodne su posjetili jamu Baredine, prvi speleološki lokalitet u Istri uređen za turističku namjenu. Na dubini od 60 metara nalazi se jezero gdje su mogli vidjeti endemičnog vodozemca čovječju ribicu.
Treći dan bio je rezerviran za otkivanje Brijuna – otočnog nacionalnog parka. Tijekom obilaska učenici su uživali u vožnji turističkim vlakićem, razgledavanju safari parka te učenju o bogatoj povijesti otoka. Nakon povratka na kopno slijedio je obilazak Rovinja i Pule. U Rovinju su posjetili Crkvu sv. Eufemije, stara gradska vrata i prošetali poznatom Ulicom umjetnika. U Puli su razgledali slavnu pulsku Arenu, jedan od najbolje sačuvanih amfiteatara na svijetu gdje su saznali zanimljive činjenice o gladijatorskim borbama i svakodnevnom životu u doba Rimskog Carstva. Zatim su prošetali do Herkulovih vrata, najstarijeg sačuvanog rimskog slavoluka u Puli te posjetili Augustov hram.
Zadnji dan ekskurzije započeo je posjetom Motovunu, srednjovjekovnom gradiću poznatom po panoramskom pogledu na dolinu rijeke Mirne i Motovunsku šumu. Učenici su prošetali gradskim zidinama. Saznali su više o bogatoj povijesti Motovuna, ali i o legendi o Velom Joži, divu dobrog srca koji je prema narodnoj predaju nekada živio upravo u ovom kraju, o čemu piše i Vladimir Nazor. Nakon Motovuna posjetili su Nacionalni park Risnjak smješten u srcu Gorskog kotara. Učenici su u pratnji stručnog vodiča prošetali poučnom stazom Leska. Kroz ugodnu šetnje učili su o biljnim i životinjskim vrstama koje obitavaju na ovom području i važnosti očuvanja prirodnih staništa.
Tijekom četiri dana učenici su imali priliku učiti izvan učionice, upoznati bogatu povijest i prirodne ljepote Hrvatske. Putovanjem su obogatili svoje znanje i stvorili trajne uspomene.
Tamara Smokrović















