2022-03-21 20:31:28 21. 3. - MEĐUNARODNI DAN DAROVITIH UČENIKA Darovitost je skup osobina koje omogućuju pojedincu da ima potencijale za dosljedno postizanje natprosječnih uspjeha u nekom društveno cijenjenom području (Koren,1988.). Darovita djeca se ističu vrlo visokim stupnjem općeg intelektualnog razvoja i izrazitim razvojem određenih sposobnosti koje ih, u odnosu na vršnjake, čine naprednijim. Kriteriji darovitosti su: · IZVRSNOST – dijete je izuzetno dobro u nekoj vještini u usporedbi s vršnjacima · RIJETKOST – to je postignuće rijetko, malo ga djece postiže · POKAZLJIVOST (VIDLJIVOST) – to se izuzetno postignuće može mjeriti i pokazati · PRODUKTIVNOST – potencijal mora voditi produktivnoj manifestaciji · VRIJEDNOST – to se postignuće smatra vrijednim
Nadareni učenici se odlikuju sljedećim osobinama: o zainteresirani su za riječi i njihova značenja. vole čitati i razumiju pročitano, o razumiju složene i apstraktne ideje već u mladoj dobi, o brzo uče i lako zadržavaju ono što su učili, sjećaju se važnih detalja, o pokazuju razumijevanje složenih aritmetičkih problema i shvaćaju složene matematičke koncepte, o zadržavaju pažnju duže vremena, o sposobni su usmjeravanju vlastitog stjecanja znanja (samo-reguliranom učenju), o pokazuju kreativnost u glazbi, umjetnosti, plesu ili teatru, o pokazuju fleksibilnost u razmišljanju i rješavanju problema s više različitih gledišta, o postavljaju visoke ali realistične standarde za sebe, o samokritični su u evaluaciji i u odnosu prema vlastitom radu, skloni su perfekcionizmu, o pokazuju inicijativu i originalnost u radu, o socijalno su uravnoteženi i s odraslima zrelo komuniciraju, o vole intelektualne izazove, o imaju smisao za humor, o imaju poteškoće u odnosu s vršnjacima, o imaju širok raspon interesa (vanškolski interesi i hobiji) i pokazuju kontinuiranu intelektualnu znatiželju, o ponekad osporavaju autoritet. traže razloge i objašnjenja za pravila, zahtjeve, ograničenja. kritični su, o mogu biti netolerantni na ljudske slabosti.
Navedene osobine vidljive su u procesu obrazovanja. Nitko nema sve osobine. Kod većine darovite djece prisutan je i manji broj poteškoća u učenju. Potrebno je, stoga, napraviti kurikulum prema njihovim prednostima (uvažavajući slabosti), poticati samopouzdanje, a u prevladavanju teškoća može pomoći i tehnologija (program za obradu teksta, kalkulator, diktafon). Jedan od mitova o darovitima je da će uspjeti u životu bez obzira pružali im mi ili ne potrebnu potporu kao i uvjerenje da su jednako zrela u svim područjima (kognitivnom, tjelesnom, socijalnom i emocionalnom). Istina je da uspjeh obrazovanja ovisi o prilagodbi podučavanja individualnim razlikama među učenicima. Cilj obilježavanja Međunarodnog dana darovitih učenika je osviještavanje problematike darovitosti, bolje razumijevanje darovitih te spremnost na veća ulaganja i podršku darovitim učenicima kako bi oni razvili potencijal kojeg posjeduju i suočili se sa izazovima, problemima i stresom na odgovarajući način. |
Osnovna škola "Bijaći" Kaštel-Novi |