2022-03-21 20:31:28

21. 3. - MEĐUNARODNI DAN DAROVITIH UČENIKA

Darovitost je skup osobina koje omogućuju pojedincu da ima potencijale za dosljedno postizanje natprosječnih uspjeha u nekom društveno cijenjenom području (Koren,1988.).

Darovita djeca se ističu vrlo visokim stupnjem općeg intelektualnog razvoja i izrazitim razvojem određenih sposobnosti koje ih, u odnosu na vršnjake, čine naprednijim.

Kriteriji darovitosti su:

· IZVRSNOST – dijete je izuzetno dobro u nekoj vještini u usporedbi s vršnjacima

· RIJETKOST – to je postignuće rijetko, malo ga djece postiže

· POKAZLJIVOST (VIDLJIVOST) – to se izuzetno postignuće može mjeriti i pokazati

· PRODUKTIVNOST – potencijal mora voditi produktivnoj manifestaciji

· VRIJEDNOST – to se postignuće smatra vrijednim

 

Nadareni učenici se odlikuju sljedećim osobinama:

o zainteresirani su za riječi i njihova značenja. vole čitati i razumiju pročitano,

o razumiju složene i apstraktne ideje već u mladoj dobi,

o brzo uče i lako zadržavaju ono što su učili, sjećaju se važnih detalja,

o pokazuju razumijevanje složenih aritmetičkih problema i shvaćaju složene matematičke koncepte,

o zadržavaju pažnju duže vremena,

o sposobni su usmjeravanju vlastitog stjecanja znanja (samo-reguliranom učenju),

o pokazuju kreativnost u glazbi, umjetnosti, plesu ili teatru,

o pokazuju fleksibilnost u razmišljanju i rješavanju problema s više različitih gledišta,

o postavljaju visoke ali realistične standarde za sebe,

o samokritični su u evaluaciji i u odnosu prema vlastitom radu, skloni su perfekcionizmu,

o pokazuju inicijativu i originalnost u radu,

o socijalno su uravnoteženi i s odraslima zrelo komuniciraju,

o vole intelektualne izazove,

o imaju smisao za humor,

o imaju poteškoće u odnosu s vršnjacima,

o imaju širok raspon interesa (vanškolski interesi i hobiji) i pokazuju kontinuiranu intelektualnu znatiželju,

o ponekad osporavaju autoritet. traže razloge i objašnjenja za pravila, zahtjeve, ograničenja. kritični su,

o mogu biti netolerantni na ljudske slabosti.

 

Navedene osobine vidljive su u procesu obrazovanja. Nitko nema sve osobine.

Kod većine darovite djece prisutan je i manji broj poteškoća u učenju. Potrebno je, stoga, napraviti kurikulum prema njihovim prednostima (uvažavajući slabosti), poticati samopouzdanje, a u prevladavanju teškoća može pomoći i tehnologija (program za obradu teksta, kalkulator, diktafon).

Jedan od mitova o darovitima je da će uspjeti u životu bez obzira pružali im mi ili ne potrebnu potporu kao i uvjerenje da su jednako zrela u svim područjima (kognitivnom, tjelesnom, socijalnom i emocionalnom).

Istina je da uspjeh obrazovanja ovisi o prilagodbi podučavanja individualnim razlikama među učenicima.

Cilj obilježavanja Međunarodnog dana darovitih učenika je osviještavanje problematike darovitosti, bolje razumijevanje darovitih te spremnost na veća ulaganja i podršku darovitim učenicima kako bi oni razvili potencijal kojeg posjeduju i suočili se sa izazovima, problemima i stresom na odgovarajući način.


Osnovna škola "Bijaći" Kaštel-Novi