2021-03-21 12:57:56

21. 3. - MEĐUNARODNI DAN DAROVITIH UČENIKA

Darovitost je skup osobina koje omogućuju pojedincu da ima potencijale za dosljedno postizanje natprosječnih uspjeha u nekom društveno cijenjenom području (Koren,1988.).

Darovitost ili talent se često koriste kao sinonimi mada nije tako. Talent je, za razliku od darovitosti, učinak u sustavno razvijanom području koje dijete svrstava među 15-20% najuspješnijih.  Drugim riječima, talent je darovitost u jednom užem području (matematičkom, glazbenom, likovnom, kinestetičkom, lingvističkom ...).

Nekoiko zanimljivosti o pogledu na darovite nekada:

Jedan od prvih zagovornika identifikacije darovite djece bio je Platon (Platonova akademija). Popularno je bilo uvjerenje kako je darovitost nasljedna (nasljeđe vs. odgoj). U Kini (7.st.) su darovitu djecu odgajali u dvorovima. U Europi je prvi pokušaj obrazovanja darovite građanske djece bio 1800. godine. Francis Galton je prvi dokazao da uspješni ljudi dolaze iz generacija različitih obitelji. Početkom 20. stoljeća počinje prilagođavanje obrazovanja učenicima s većim ili prosječnim intelektualnim sposobnostima (Binet – IQ test).

Kako nekad, tako i danas postoje brojne teorije, mitovi, uvjerenja i pristupi darovitosti.  Prstenasta teorija darovitosti ( Renzulli) naglašava interakciju triju osnovnih skupina osobina karakterističnih za darovito ponašanje: iznadprosječne opće I/ili specifične sposobnosti, visoka usmjerenost na zadatak (predanost) i visok stupanj kreativnosti. U školi smo svjedoci kako visoke sposobnosti i kreativnost bez motivacije ne mogu dovesti do produktivnosti kao ni do iznimnih postignuća.

Kod većine darovite djece prisutan je i manji broj poteškoća u učenju. Tri su grupe darovite djece s poteškoćama u učenju:

Identificirani kao daroviti sa slabom predodžbom o sebi (niskim  samopuzdanjem), nedostatnom motivacijom i nezainteresiranošću. Djeca čija darovitost nije prepoznata (njihove poteškoće dovode do sniženog IQ rezultata). Učenici čije se mogućnosti i poteškoće međusobno prikrivaju pa su njihova postignuća niža od potencijalnih mogućnosti.

Potrebno je, stoga, napraviti kurikulum prema njihovim prednostima (uvažavajući slabosti), poticati samopouzdanje, a u prevladavanju teškoća može pomoći i tehnologija (program za obradu teksta, kalkulator, diktafon).

Identifikacija darovitih učenika, osim procjene psihologa, uključuje i  zapažanje roditelja o razvoju djeteta od najranije dobi kao i njegovim specifičnim interesima izvan škole, procjenu učitelja o postignućima djeteta u nastavnim i izvannastavnim aktivnostima kao i zapažanje vršnjaka. Učenici iz razreda s lakoćom procjenjuju tko je u čemu dobar (izvrstan).

Nadareni učenici se odlikuju sljedećim osobinama:

Kada su zainteresirani brzo i lako uče Imaju dobre vještine rješavanja problema Govor uključuje napredan rječnik Razumiju složene i apstraktne ideje Imaju visoku razinu potrage za informacijama Pokazuju visoko kreativno ponašanje Imaju širok raspon interesa i želje za znanjem Neovisni su u mišljenju Traže razloge i zahtjevaju objašnjenja Teže k perfekcionizmu, samokritični su.

Zbog svojih osobina, daroviti učenici mogu zadati itekakve “glavobolje” i učiteljima, i roditeljima i vršnjacima. Problemi povezani s osobinama darovitih mogu biti: nestrpljivost zbog sporosti drugih, opiranje poučavanju, tvrdoglavost, frustriranost zbog neaktivnosti, postavljanje neugodnih pitanja, lakovjernost, perfekcionizam, klaunovsko ponašanje kako bi zadobio pažnju...

Budući da je riječ o učenicima s posebnim potrebama, školske reforme proteklih godina usmjerene su na obrazovne standarde i odgovorno zauzimanje da svakom učeniku omogućimo poticajno okruženje za njegov rast i razvoj.   

Centri izvrsnosti pružaju odgojno-obrazovnu podršku darovitim učenicima u području matematike i prirodoslovlja. Učitelji se trude obogatiti program, potiču učenike na sudjelovanje na natjecanjima, natječajima te kontinuiranim radom kroz nastavne i izvannastavne programe nastoje pomoći svakom učeniku da otkrije svoju originalnost i spoznate talente razvija na osobno zadovoljstvo i korist zajednici u kojoj živi i stvara.

 

×   /* Style the Image Used to Trigger the Modal */ .myImg { border-radius: 5px; cursor: pointer; transition: 0.3s; } .myImg:hover {opacity: 0.7;} /* The Modal (background) */ .modal { display: none; /* Hidden by default */ position: fixed; /* Stay in place */ z-index: 1; /* Sit on top */ padding-top: 100px; /* Location of the box */ left: 0; top: 0; width: 100%; /* Full width */ height: 100%; /* Full height */ overflow: scroll; /* Enable scroll if needed */ background-color: rgb(0,0,0); /* Fallback color */ background-color: rgba(0,0,0,0.9); /* Black w/ opacity */ } /* Modal Content (Image) */ .modal-content { margin: auto; display: block; width: auto; height:auto; max-width: 80%; } /* Caption of Modal Image (Image Text) - Same Width as the Image */ #caption { margin: auto; display: block; width: 80%; max-width: 80%; text-align: center; color: #ccc; padding: 10px 0; height: 150px; } /* Add Animation - Zoom in the Modal */ .modal-content, #caption { -webkit-animation-name: zoom; -webkit-animation-duration: 0.6s; animation-name: zoom; animation-duration: 0.6s; } @-webkit-keyframes zoom { from {-webkit-transform:scale(0)} to {-webkit-transform:scale(1)} } @keyframes zoom { from {transform:scale(0)} to {transform:scale(1)} } /* The Close Button */ .close { position: fixed; top: 15px; right: 35px; color: #f1f1f1; font-size: 100px; font-weight: bold; transition: 0.6s; } .close:hover, .close:focus { color: #bbb; text-decoration: none; cursor: pointer; } /* 100% Image Width on Smaller Screens */ @media only screen and (max-width: 100%){ .modal-content { width: 100%; } } // Get the modal var modal = document.getElementById('myModal'); // Get the image and insert it inside the modal - use its "alt" text as a caption var img = $('.myImg'); var modalImg = $("#img01"); var captionText = document.getElementById("caption"); $('.myImg').click(function(){ modal.style.display = "block"; var newSrc = this.src; modalImg.attr('src', newSrc); captionText.innerHTML = this.alt; }); // Get the element that closes the modal var span = document.getElementsByClassName("close")[0]; // When the user clicks on (x), close the modal span.onclick = function() { modal.style.display = "none"; }

Osnovna škola "Bijaći" Kaštel-Novi