2022-11-15 09:56:00 Četvrta mobilnost Erasmus+ projekta European Schools for Sustainable Development - Rumunjska – Life on land U okviru mobilnosti Erasmus+ projekta, učenice Ivona Kelava i Marija Gurdon (8.c), Nina Perica (7.b), Ana Ledenko (7.c) te učenik Jan Ledenko (7.c) uz pratnju učiteljice Mirjane Dražin, ravnateljice Jadranke Šošić i koordinatora projekta učitelja Petra Perića, posjetili su Rumunjsku od 10. do 14. listopada. Program u Rumunjskoj je u potpunosti bio povezan s ciljevima održivog razvoja koji povezuju ulogu čovjeka i suživot sa zemljom. S obzirom da smo posjetili većinom ruralni prostor sjeverozapadne Rumunjske, povezanost čovjeka, tradicije i plodova prirode došla je do punog izražaja. A domaćini su se u potpunosti potrudili da osjetimo toplu, domaću i srdačnu atmosferu rumunjske gostoljubivosti. Naše putovanje je započelo rano u nedjelju, ovaj put kopnenim putom. Preko Zagreba, na sjever do Budimpešte i potom preko mađarske puste na istok vodio nas je put do cilja – mjesto Halmeu u regiji Satu Mare. Sreća s vremenom nas je pratila tijekom cijelog boravka u Rumunjskoj te smo uživali u toploj i suhoj jeseni što možete vidjeti i na živopisnim fotografijama. Prvi dan smo započeli radno u školi domaćina uz pozdrave i razgovor s prijateljima iz drugih partnerskih škola te po prvi put uživo s partnerima iz Italije kojima je ovo bila prva projektna mobilnost. Bez velike ceremonije uz pozdravni govor dobrodošlice, započeli smo s radom. Naši učenici su kroz računalnu prezentaciju predstavili zaštićenu prirodnu baštinu Republike Hrvatske koju su ranije kod kuće pripremili s učiteljem. Bio je to nastavak aktivnosti koje su prijavljene za ovogodišnji Erasmus Days 2022. Kako bi se bolje povezali, domaćini su učenicima pripremili ulogu u igranju domaćih seoskih igara. Ručkove smo u Halmeu imali u menzi – kuhinji Doma za nezbrinutu djecu gdje smo se mogli upoznati s načinom njihove svakodnevice ali i osvijestiti da sva djeca nemaju jednake uvjete za rast i razvoj te da im društvo to treba omogućiti. U poslijepodnevnim satima smo obišli lokalne OPG-ove gdje smo se upoznali s vinogradarstvom i vinarstvom, konjogojstvom i pčelarstvom uz nezaobilaznu degustaciju lokalnih proizvoda tj. plodova zemlje. Večera je bila nama tako poznata, gradela s različitim „delicijama“ spravljenim od mljevenog mesa. Uz pjesmu i ples, druženje je trajalo i u noćnim satima. Drugi dan je započelo naše dugo, gotovo 800 km dvodnevno kružno putovanje oko predgorja Karpata. Iako dugo, putovanje je brzo prošlo uz čestu pjesmu gostujućih i učenika domaćina. Žao nam je što nismo imali više vremena kako bismo stali i razgledali živopisna sela i gradove poput Cluja Napoce. Imali smo zacrtane projektne ciljeve koji su bili primarni, a to je Park prirode Apuseni. Prvo smo posjetili rudnik kamene soli pokraj grada Turde – Salina Turda gdje smo se spustili u dubine zemlje udišući zdrav svjež zrak. Stakleni liftovi, stubišta, prolazi, mostovi, a na kraju izložbeni i galerijski prostor, igraonica, različite svemirske instalacije i podzemno jezero, ostavili su pun utisak. Zatim smo u planinskom mjestu, gdje smo i prenoćili, posjetili jamu - Scarișoara ledenjak. Radi se o podzemnom ledenjaku koji na žalost nestaje uslijed globalnog zatopljenja i neodrživog odnosa čovjeka prema prirodi. Krajolik poput Gorskog kotara i živopisno selo nam je brzo okrijepilo duh i tijelo te su učenici navečer uživali družeći se s vršnjacima uz pjesmu i ples pod otvorenim planinskim nebom. Treći dan smo nastavili upoznavati regiju kroz posjet Zemlji sreće - Stâna de Vale – gdje se nalazi zabavni ali poučni Dino Park te veliki adrenalinski park. Sve je to smješteno unutar prekrasne šume koja je bila u raskošnim jesenskim bojama. Posjetili smo i jezero-baru poznato po svojim lopočima koji na žalost nisu bili u cvatu. Učenici su se na ovaj način mogli upoznati s ekosustavima spilja, planina, šuma i bara. Svoje putovanje smo u povratku obogatili posjetom gradu Oradea. Nakon prirodne, mogli smo se upoznati i s bogatom kulturnom baštinom, a središte grada je zaista prekrasno s novouređenim i obnovljenim fasadama povijesnih građevina. Četvrti dan su učenici imali radionice u kojima su osmišljavali na radnim pločama eko sustave koje su prethodnih dana imali priliku upoznati, od prirodnih do onih kultiviranih. Pri tome su koristili pripremljeni slikovni materijal. Učitelji su posjetili srednju školu Ioan Slavici u Satu Mareu gdje su sudjelovali u razgovoru s učenicima na satu engleskog jezika te se upoznali s radom škole. Domaćin nam je bio kolega Daniel Ferne kojeg smo upoznali tijekom mobilnosti u Litvi. Nakon ručka smo posjetili eko farmu lokalne obitelji gdje smo se upoznali s načinom rada u održivom gospodarenju zemljom, resursima, životinjama te načinu ulaganja koristeći novac iz europskih fondova. A nakon „iscrpljujuća“ dva dana imali smo se priliku zasluženo malo opustiti u termalnim vodama Aquastar u Satu Mareu. Peti dan su ujutro održane dvije sjednice Eko parlamenta gdje su miješani timovi predstavljali svoj rad, iznosili zaključke i odabrali ekološke teme o kojima će raspravljati na svojim eko parlamentima. Učitelji su obišli lokalne kršćanske zajednice koje su zaista brojne u ovom multietničkom kraju nekadašnje Habsburške Monarhije. Završna ceremonija dodjele certifikata održana je u lokalnom kulturnom domu uz tradicionalne pjesme na rumunjskom i mađarskom jeziku te plesove učenika domaćina odjevenih u narodne nošnje. Poslijepodne smo iskoristiti za razgledavanje Satu Marea. I tako je brzo prošlo vrijeme u kojem smo se uz srdačno druženje, rad, igru te razmjenu mišljenja obogatili iskustveno. Rastanak je učenicima teško pao, kao i uvijek kada se rastaju od svojih prijatelja. Subota je prošla u putu te smo u večernjim satima sretno stigli svojim domovima. Hvala domaćinima u Rumunjskoj na lijepom gostoprimstvu!
Petar Perić
× /* Style the Image Used to Trigger the Modal */ .myImg { border-radius: 5px; cursor: pointer; transition: 0.3s; } .myImg:hover {opacity: 0.7;} /* The Modal (background) */ .modal { display: none; /* Hidden by default */ position: fixed; /* Stay in place */ z-index: 1; /* Sit on top */ padding-top: 100px; /* Location of the box */ left: 0; top: 0; width: 100%; /* Full width */ height: 100%; /* Full height */ overflow: scroll; /* Enable scroll if needed */ background-color: rgb(0,0,0); /* Fallback color */ background-color: rgba(0,0,0,0.9); /* Black w/ opacity */ } /* Modal Content (Image) */ .modal-content { margin: auto; display: block; width: auto; height:auto; max-width: 80%; } /* Caption of Modal Image (Image Text) - Same Width as the Image */ #caption { margin: auto; display: block; width: 80%; max-width: 80%; text-align: center; color: #ccc; padding: 10px 0; height: 150px; } /* Add Animation - Zoom in the Modal */ .modal-content, #caption { -webkit-animation-name: zoom; -webkit-animation-duration: 0.6s; animation-name: zoom; animation-duration: 0.6s; } @-webkit-keyframes zoom { from {-webkit-transform:scale(0)} to {-webkit-transform:scale(1)} } @keyframes zoom { from {transform:scale(0)} to {transform:scale(1)} } /* The Close Button */ .close { position: fixed; top: 15px; right: 35px; color: #f1f1f1; font-size: 100px; font-weight: bold; transition: 0.6s; } .close:hover, .close:focus { color: #bbb; text-decoration: none; cursor: pointer; } /* 100% Image Width on Smaller Screens */ @media only screen and (max-width: 100%){ .modal-content { width: 100%; } } // Get the modal var modal = document.getElementById('myModal'); // Get the image and insert it inside the modal - use its "alt" text as a caption var img = $('.myImg'); var modalImg = $("#img01"); var captionText = document.getElementById("caption"); $('.myImg').click(function(){ modal.style.display = "block"; var newSrc = this.src; modalImg.attr('src', newSrc); captionText.innerHTML = this.alt; }); // Get the element that closes the modal var span = document.getElementsByClassName("close")[0]; // When the user clicks on (x), close the modal span.onclick = function() { modal.style.display = "none"; }
|
Osnovna škola "Bijaći" Kaštel-Novi |